meer ontdekken over Profit First? ontdek vanaf nu hoe dat kan via www.winstcatchers.be

Ik zie ze af en toe wel eens verschijnen op sociale media.

 #btwkwartaal  of #boekhouddag  , meestal vergezeld van niet zo'n enthousiaste gezichten van zwoegende en ploegende ondernemers, zich jagend door een hoop papieren, bonnetjes en mails.

Kan het anders ?

Uiteraard !

Om met een metafoor te starten die menig ondernemende man of vrouw iets beter zal kunnen visualiseren dan het over papierwerk te praten, vergelijk ik graag even met het sorteren van sokken.


Ik weet niet of jij zelf de was sorteert of daarvoor hulp inschakelt, maar wellicht heb je ooit wel al eens een keertje in je leven de wasmand in je handen gehad en netjes gesorteerd wat kon opgevouwd of gestreken kon worden.


Daarbij verschijnen onvermijdelijk ook de sokken.

Afhankelijke van de samenstelling van je gezin is dat een klusje dat niet zo heel lang duurt, als je meteen na een wasbeurt/wasdag alle sokken netjes per paar legt, opvouwt en in de kleerkasten legt.

Volgende week doe je netjes hetzelfde taakje opnieuw. 

Kost dit veel tijd? 
Duidelijk niet.


Maar stel nu dat je in de wasruimte zo een wasmand hebt staat 'speciaal voor eenzame sokken' (je kent ze wel, diegene die na je sorteer werk geen vriendje meer hebben) en gooi je daar, omdat je het zo druk hebt gewoon de hele hoop sokken na de wasbeurt in.

En volgende week opnieuw

En de week erna ook

Tot je misschien in je kleerkast helemaal geen passende sokken meer vindt en dan in die mand met tientallen sokken moet gaan zoeken om een paartje te vinden.

Wellicht is dat ook net voordat je dringend ergens moet zijn (deadline).

Zal je snel even die mand uit sorteren?
Nee , dat gaat je even tijd kosten.


Wat hebben we (hopelijk) hieruit geleerd?

Het regelmatig bijhouden van je administratie (wekelijks) zal je minder tijd kosten.

Je zal makkelijk een 'paar sokken' kunnen vormen van je betaling die op de rekening komt/ van de rekening gaat en de bijhorende factuur.


Wanneer een deadline nadert (de BTW aangifte/ jaarafsluiting) hoef je je niet door een hele stapel 'sokken' te worstelen maar ben je eigenlijk ook net even snel klaar als de afgelopen weken.


Het werkt bovendien ook voor je boekhouder massa's fijner om elke week een deel van jouw informatie te verwerken en te matchen met de betalingen dan een overload te krijgen in een drukke periode waarbij alles dan snel moet verwerkt worden.


Heb je nog moeite met je administratieve flow?

Laat ons je helpen.


Cindy van BoekhoduerOnline 



Pin It on Pinterest

Powered by WishList Member - Membership Software