meer ontdekken over Profit First? ontdek vanaf nu hoe dat kan via www.winstcatchers.be

Krijgen klanten in jouw winkel of praktijk een korting of gratis product wanneer ze regelmatig een aankoop doen? 

Dat is namelijk een heel fijne manier om aan klantenbinding te doen en trouwe klanten te belonen. Je kan dit bijhouden via kaarten van gespecialiseerde bedrijven zoals Joyn.  Je mag evengoed zelf klantenkaarten maken.

Wat moet er op een klantenkaart staan?

Er is geen uitgeschreven wetgeving over wat er op de klantenkaart moet staan.

Toch dienen de klantenkaarten als een bewijs voor de boekhouding en is het dus wel belangrijk dat er een aantal zaken op staan. Je hoeft de klantenkaart niet vooraf te laten goedkeuren.

  • Naam, adres en btw nummer van je onderneming
  • Naam en adres van de klant (*privacy kan je hier niet inroepen)
  • Datum van aankoop door de klant
  • Werk je met een 10-beurtenkaart dan is een stempeltje en de datum voldoende per aankoop.
  • Werk je met een % op het aangekochte bedrag van bijvoorbeeld 10 aankopen, dan noteer je naast de datum uiteraard ook het bedrag van de aankoop van die klant.

Mag een volle klantenkaart weggegooid worden?

Neen! 

Omdat de belastingcontroleur moet kunnen nakijken op basis waarvan je een korting/gratis product hebt gegeven, maakt de klantenkaart deel uit van jouw boekhouding.

En net als alle andere documenten die betrekking hebben tot jouw boekhouding (facturen, bestelbonnen, offertes, bankrekeninguittreksel,... ) dien je deze 7 jaar te bewaren.

Denk even logisch na over de manier waarop je deze gaat bewaren.

Een doos met volle klantenkaarten van 7 jaar is niet de meest handige plaats om de gaan zoeken bij een vraag van de controleur.

Mag ik gelijk welke korting geven?

Hiervoor moeten we naar de handelswetgeving kijken.
Wat mag?

  • na vijf of tien aankopen een prijsvermindering op het zesde of elfde artikel geven
  • na vijf of tien aankopen een gratis zesde of elfde gelijkaardig of zelfde artikel geven

Wat mag niet?

  • de korting in contant geld uitbetalen
  • een korting geven van meer dan 33% van de aankopen die de klant deed.

Hoe zit het met de BTW?

Geef je de klant een korting van bijvoorbeeld 10% op zijn 11e aankoop, dan reken je nu btw aan op de normale prijs van de aankoop min de korting.


Geef je de klant een gratis product na aflevering van een volle klantenkaart, dan moet je geen btw aanrekenen op dit product.

De aankoop van het gratis gegeven product blijft nog steeds volledig aftrekbaar.

Waarop moet ik letten voor de belastingen?

Wanneer je werkt met klantenkaarten en kortingen of gratis producten geeft, dan zal de winstmarge op jouw producten kleiner worden.
Je hebt namelijk geen of geen volledige verkoop tegenover de aangekochte producten staan. 

Je dient dus ter verantwoording van deze gedaalde winstmarge aan de controle kunnen aantonen dat dit het gevolg van jouw klantenkaarten is geweest. (--> bewaren dus! )

Ken je iemand die gebaat is met dit artikel?
Aarzel dan niet om het te delen.

Pin It on Pinterest

Powered by WishList Member - Membership Software